Saturday, December 31, 2016

Wishes for 2017



(Please excuse my imperfect translation, but these words echo my thoughts and wishes to all of you in the New Year. The photo is the view from Belot, Haiti, taken by me. xxx M)

I wish you endless dreams and the furious desire to achieve some of them. I wish you to love what you should love and forget what you should forget. I wish you passions, I wish you silences. I wish you the songs of birds on awakening and the laughter of children. I wish you to respect the differences of others, because the merit and value of each of us is often yet to be discovered. I wish you to resist complacency, indifference and the negative virtues of our time. Finally, I wish you never to give up searching for adventure, life or love, for life is a magnificent adventure, and you can't give up without a hard fight. I wish you above all to be yourselves, proud of being who you are and happy, for happiness is our true destiny.

Je vous souhaite des rêves à n’en plus finir et l’envie furieuse d’en réaliser quelques uns. Je vous souhaite d’aimer ce qu’il faut aimer et d’oublier ce qu’il faut oublier. Je vous souhaite des passions, je vous souhaite des silences. Je vous souhaite des chants d’oiseaux au réveil et des rires d’enfants. Je vous souhaite de respecter les différences des autres, parce que le mérite et la valeur de chacun sont souvent à découvrir. Je vous souhaite de résister à l’enlisement, à l’indifférence et aux vertus négatives de notre époque. Je vous souhaite enfin de ne jamais renoncer à la recherche, à l’aventure, à la vie, à l’amour, car la vie est une magnifique aventure et nul de raisonnable ne doit y renoncer sans livrer une rude bataille. Je vous souhaite surtout d’être vous, fier de l’être et heureux, car le bonheur est notre destin véritable.

- Les vœux de Jacques Brel, 1er janvier 1968 (Europe 1)

No comments: